La Virreina Centre de la Imatge acull centenars de còpies fotogràfiques obtingudes amb tècniques diverses i relacionades amb l'evolució de la reproducció fotogràfica sobre un suport al llarg de la seva curta i revolucionada història, amb la mirada posada sobre la Ciutat Comtal.
El fil argumental en què s'organitza l'exposició "Barcelona. La metròpoli en l'era de la fotografia, 1860-2004" s'enfila pels anys clau dels grans avatars urbanístics de la ciutat i la seva representació mitjançant la imatge. Simplifico molt breument, l'exposició s'obre amb un daguerreotip de l'any 1848 i continua amb còpies a l'albúmina entre altres tècniques primitives que mostren una ciutat amb les muralles mig enderrocades. I fins a la tècnica de la reproducció digital, contemporània amb el temps dels fastos de la reordenació neoliberal de la ciutat en l'any 2004 amb la construcció del Fòrum de les Cultures que serveix de colofó.
L'exposició comissariada per Jorge Ribalta i coordinada per l'Eva Carbó també ens ofereix tota mena de publicacions històriques, cartells i una petita sel.lecció de documentals de vídeo projectats en bucle repartits en diferents sales. Des del meu punt de vista, destacaria el brutal treball que va realitzar Joaquim Jordà amb "De nens" i la fantasmagòrica filmació del NO-DO dedicada a la celebració satànica del Congreso Eucarístico de 1952.
Tres còpies en b/n de la meva autoria estan penjades en l'última sala precedida per una generosa mostra de fotografies en color que el mestre Joan Colom va realitzar no fa pas gaires anys. Les meves imatges (1 ) comparteixen espai amb una reproducció digital a color, obra d' Ivan Bercedo i Jorge Mestre; confrontades en la mateixa sala amb els cartells de Xavier Basiana i Jaume Orpinell, son impressions en gran format d'algunes de les fotografies publicades en el llibre "Barcelona, ciutat de fàbriques 1997-1998".
En un estand abarrotat de material relacionat amb el Fòrum, hi ha el número 240 de la revista d'arquitectura "Quaderns", on van aparèixer vuit fotografies (2) que vaig fer en un Poblenou trinxat per la picota municipal. Ivan Bercedo i Jorge Mestre responsables en aquella època de la revista van tenir la gentilesa d'encabir-les en la seva publicació.
Aquesta exposició es complementa amb l'edició d'un costós catàleg amb tres tipus de papers de gramatge diferent. Hi ha un ampli recull visual del que s'exposa en sala i que una vintena d'autors s'encarreguen d'aprofundir en diversos articles repartits per les 200 pàgines.
Es pot visitar fins al 26/06/2016. ATENCIÓ nova data. expo prorrogada fins al 25 de setembre
1 Aquestes imatges emmarcades tenen una mida de 30x40. Les vaig copiar sobre paper amb base de fibra al bromur de plata (Ilford Multigrade IV FB Fiber, paper baritat de superfície brillant) i que vaig virar al sel.leni per acomplir algun dels preceptes de conservació museística així també per qüestions estètiques.
2 "Al voltant de Pere IV -Diagonal. Jordi Secall" p. 78-81 Quaderns, "Quadern d'aquí" 2004.
http://www.raco.cat/index.php/QuadernsArquitecturaUrbanisme/article/view/234952/337967
El fil argumental en què s'organitza l'exposició "Barcelona. La metròpoli en l'era de la fotografia, 1860-2004" s'enfila pels anys clau dels grans avatars urbanístics de la ciutat i la seva representació mitjançant la imatge. Simplifico molt breument, l'exposició s'obre amb un daguerreotip de l'any 1848 i continua amb còpies a l'albúmina entre altres tècniques primitives que mostren una ciutat amb les muralles mig enderrocades. I fins a la tècnica de la reproducció digital, contemporània amb el temps dels fastos de la reordenació neoliberal de la ciutat en l'any 2004 amb la construcció del Fòrum de les Cultures que serveix de colofó.
L'exposició comissariada per Jorge Ribalta i coordinada per l'Eva Carbó també ens ofereix tota mena de publicacions històriques, cartells i una petita sel.lecció de documentals de vídeo projectats en bucle repartits en diferents sales. Des del meu punt de vista, destacaria el brutal treball que va realitzar Joaquim Jordà amb "De nens" i la fantasmagòrica filmació del NO-DO dedicada a la celebració satànica del Congreso Eucarístico de 1952.
Tres còpies en b/n de la meva autoria estan penjades en l'última sala precedida per una generosa mostra de fotografies en color que el mestre Joan Colom va realitzar no fa pas gaires anys. Les meves imatges (1 ) comparteixen espai amb una reproducció digital a color, obra d' Ivan Bercedo i Jorge Mestre; confrontades en la mateixa sala amb els cartells de Xavier Basiana i Jaume Orpinell, son impressions en gran format d'algunes de les fotografies publicades en el llibre "Barcelona, ciutat de fàbriques 1997-1998".
En un estand abarrotat de material relacionat amb el Fòrum, hi ha el número 240 de la revista d'arquitectura "Quaderns", on van aparèixer vuit fotografies (2) que vaig fer en un Poblenou trinxat per la picota municipal. Ivan Bercedo i Jorge Mestre responsables en aquella època de la revista van tenir la gentilesa d'encabir-les en la seva publicació.
Aquesta exposició es complementa amb l'edició d'un costós catàleg amb tres tipus de papers de gramatge diferent. Hi ha un ampli recull visual del que s'exposa en sala i que una vintena d'autors s'encarreguen d'aprofundir en diversos articles repartits per les 200 pàgines.
Es pot visitar fins al 26/06/2016. ATENCIÓ nova data. expo prorrogada fins al 25 de setembre
1 Aquestes imatges emmarcades tenen una mida de 30x40. Les vaig copiar sobre paper amb base de fibra al bromur de plata (Ilford Multigrade IV FB Fiber, paper baritat de superfície brillant) i que vaig virar al sel.leni per acomplir algun dels preceptes de conservació museística així també per qüestions estètiques.
2 "Al voltant de Pere IV -Diagonal. Jordi Secall" p. 78-81 Quaderns, "Quadern d'aquí" 2004.
http://www.raco.cat/index.php/QuadernsArquitecturaUrbanisme/article/view/234952/337967
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada